Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om After recess - Sida 1 av 1

Möjlighet till rörelse : En studie om sambandet mellan utbudet av faciliteter på skolgården, och lågstadieelevers fysiska aktivitet under rast.

Aim and research questionsThe aim of the study was to examine pupils? physical activity on schoolyards in northern Stockholm?s surrounding municipalities, based on the schoolyards? design regarding supply of spaces, material, equipment and gender. The research questions were:1. Was there any association between how well spaces, materials and equipment were represented in the schoolyards and pupils? physical activity during recess? If so, how did the association come to expression?2.

Ta rast! : En sociokulturell studie om rastverksamhet

The purpose of this study is to highlight play and learning in the lower school ages in organized and non-organized break actives. The premise is that the break is a part of the schoolday and that the school has responsibility to live up to the goals and guidelines of the curriculum even in recess. Leisuretime-pedagogy and the professional competence the pedagogs possess about games and the social relations of children are also in focus in this study. The study is a qualitative study where the empirical material consists of observations in a schoolyard environment during one week and interviews with children. The material has then been interpreted and analyzed using Lev S.

Hanteringen av ett påtvingat träningsuppehåll : Nio högintensivt tränande personers bemästring

Studien är en kvalitativ undersökning med syfte att se hur ett träningsuppehåll av högintensivt tränande personer hanteras utifrån bemästringsstrategier. En bemästringsstrategi beskrivs av tidigare studier som en process, ett sätt att hantera stress. Den tidigare forskningen kring bemästringsstrategier kopplat till träningsuppehåll är begränsad. För en ökad förståelse kring träningsuppehåll har även träningsmotivation och känslan av ett påtvingat träningsuppehåll undersökts där hypotesen varit att träningsuppehåll upplevs som stressande. Nio personer, som tränar tre till fyra gånger i veckan, har intervjuats.

?Då behöva vi kanske inte ens slåss för gift kvinnas rätt till arbete" : Arbete, genusarbetsdelning och fackliga strategier vid ett svenskt bryggeri 1923-1939

The following is an examination of work and gender and how they interlocked in a Swedishbrewery between 1923 and 1939. Leaning on labor process theory and Marxist feminist theory,this paper examines what constituted women?s work in the brewery industry in this era, how women?s work changed with rationalization and economic recess, and how the all-femaleunion locale reacted to these changes. The events portrayed are related to earlier research ongender on the labor process, to the history of the Swedish labor movement in large, and to theevolution of the so-called ?Swedish model? with its relatively low level of conflicts on thelabor market.

Etnicitet och sociala relationer : en kvalitativ studie av hur nio elevers etniska bakgrund påverkar deras sociala relationer i skolan

This study aims to examine how the students ethnic background affects them in their social relationships at school. The main research questions in this study have been: How does the ethnic background of students affect there social relationships with their friends at school?How does the identity creates and develop in the context of social relationships? What significance does the language that is spoken hold in the social relationships of the childrenThe main research questions have been investigated based on the students perspective, where the two main methods were individual interviews and observation on the schoolyard during recess. The interviews and observations where carried out at eight informants with three different ethnic backgrounds. The three ethnic backgrounds were Swedish, Somali, and Syrian.           The results of the study showed in the interviews that no one of the informants differentiated themselves from their friends who came from different ethnic backgrounds from which they did, they did not categorize themselves based upon their ethnicity.

De första minuterna, redskap en pedagog kan behöva efter rasten

Titeln på detta arbete är: de första minuterna, redskap som kan behövas efter rasten. Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för vilka redskap som kan behövas för att en pedagog ska kunna klara av de olika situationer, som kan uppstå i klassrummet efter rasten. Med situationer efter rasten menar jag till exempel olösta konflikter. Jag har valt att göra min undersökning i en förskoleklass i en mindre ort i Skåne. Som undersökningsmetod använde jag observation med en låg grad av struktur.

Skolgårdens utformning och barns aktiviteter under raster ? utifrån ett genusperspektiv

I denna studie undersöker vi barns aktiviteter på skolgården under raster samt om skolgårdens utformning kan påverka barnens val av aktiviteter. Vi har valt att göra denna studie utifrån ett genusperspektiv. Tillvägagångssättet för insamlingen av empirin utgjordes av en fallstudie som innehöll en observation på en skolgård. Resultatet i denna studie visar hur/vad/var pojkar och flickor är aktiva på skolgården. Resultatet pekar på skillnader mellan yngre och äldre barn.

Serviceförväntningar hos kunder ? En jämförande studie mellan Acne och H&M

Denna uppsats behandlar service, ett fenomen som har växt sig starkare de senaste årtiondena och som har kommit att bli ett avgörande verktyg för många företag för att kunna skapa marknadsfördelar. Att ett företag förvaltar mötet dem och kunden emellan på bästa sätt är ofta en kritisk faktor för att få kunden att återvända till butiken även nästa gång. Vissa företag är mer och andra är mindre beroende av ett bra servicesystem och därför är syftet med denna uppsats att undersöka huruvida serviceförväntningarna hos två olika kundgrupper liknar eller skiljer sig från varandra. Kundgrupperna som valts ut tillhör konfektionsföretagen, H&M som är en kedja i lågprissegmentet och Acne som är ett företag i högprissegmentet. Frågeformuleringen som besvaras i uppsatsen gäller som följer: Hur skiljer sig H&M-kunden från Acne-kunden i sina förväntningar på service i butik? För att besvara frågeställningen används en kvantitativ metod en så kallad muntlig strukturerad intervju som är riktad mot de två kundgrupperna.